Jeden tvůrce jako mylné měřítko komplexního žánru - Italský western Tenkrát na Západě Sergia Leoneho
Někteří kritici a publicisté mají často tendenci označovat jednoho tvůrce, konkrétní film či úzkou skupinu snímků za trendy určující podstatu filmové historie. To je také případ legendarizování italského westernu Tenkrát na Západě a jeho tvůrce Sergia Leoneho.
Kritický a mediální obraz v rozporu s filmovou historií
Tento text nezamýšlím pojmout jako přehodnocování tvorby Sergia Leoneho a jeho westernu Tenkrát na Západě (1968), které mají v rámci italského populárního žánru své opodstatnění. Naopak se budu zabývat zkresleným a mylným obrazem, kterého se dopouštějí filmoví kritici a publicisté, kteří ve svém estetickém a subjektivním nahlížení na italský western zcela ignorují jeho skutečnou historii, široké kulturní souvislosti i odkazy na bohatou literární tradici.
Zejména tento Leoneho film nelze používat jako měřítko pro italský western již z několika důvodů. Režisér zde přistupuje k žánru především z pozice cinefila a vyznává v jednotlivých scénách a záběrech poctu svým oblíbeným hollywoodským westernům a jejich tvůrcům. Leoneho zaujetí americkým modelem žánru odpovídá nejen epický formát vyprávění, ale také volba některých lokací v Monument Valley ikonicky spojených s citovanými snímky.
Na základě Leoneho tvorby a zejména filmu Tenkrát na Západě byl a stále je mnohými filmovými kritiky vytvářen zkreslený obraz žánru, který má v Itálii velmi dlouhou historii, autonomní povahu i svébytnou podstatu. Například v souvislosti s tímto Leoneho snímkem mnohdy docházelo k mylným tvrzením, že italský western je imitací svého amerického protějšku. Přitom se jedná pouze o případ Leoneho citačního záměru a jiní tvůrci se vydávali zcela odlišnou cestou.
Tento zkreslený pohled vychází především z angloamerického prostředí, odkud svévolně pronikal také do jiných zahraničních přístupů i českého vidění žánru. Stejně tak Leone nebyl zakladatelem a vynálezcem italského westernu, což i on sám v rozhovorech popíral. Jeho film Pro hrst dolarů (1964) není počátkem žánru a není to ani snímek, který formuloval a stanovil jeho pravidla. Před rokem 1964 vznikaly v Itálii již od němé éry desítky jiných westernů.
Sergio Leone a jeho rodinná tradice v němém westernu
Režisér Sergio Leone byl z historického hlediska pouze jeden z mnoha tvůrců, kteří natáčeli italské westerny. Nebyl jeho vynálezcem ani vůdčí osobností, tyto nálepky mu subjektivně přisuzovali filmoví kritici a estetici, kteří příliš nereflektovali historii žánru před rokem 1964 nebo ji naopak v rámci estetických preferencí redukovali na zanedbatelnou záležitost. Podobným případem je také zcela opomíjená role italského westernu v beletrii nebo komiksu. V literatuře se můžeme s tímto žánrem setkat již v 19. století v románech autorů jako Emilio Salgari nebo Ugo Mioni, přičemž literární fikce i komiksy mají v Itálii silnou tradici i v následujících desetiletích. V italském westernu se primárně nejedná o historii amerického Západu, která tvoří jen pozadí pro napínavé příběhy, ale především o sofistikovanou hravost s žánrovými a kulturními prvky. Rovněž jednotlivé filmy mají spíše zcizující salgariovskou povahu.
Westerny Sergia Leoneho se pohybují na pomezí obou pojetí, protože režisér čerpal jak z bohaté italské kulturní tradice, tak se opíral i o některé americké reálie a odkazoval se na hollywoodské snímky. Nicméně Leoneho případ je v tomto ohledu zcela ojedinělý. Tvůrce měl western rovněž v rodinné historii, neboť jeho otec Vincezno Leone natočil pod pseudonymem Roberto Roberti jeden z mnoha němých filmů tohoto žánru v Itálii Indiánská upírka (1913). Režisér Sergio Leone, jeho tvorba i western Tenkrát na Západě (1968) představují pevnou součást italské kinematografie, v jejíž historii a formování sehrály autorovy snímky svou nezpochybnitelnou roli, ale nejedná se o případ, který by určoval nějakou trendovou linii a hlavní zastoupení. Leone byl jedním z mnoha tvůrců italského westernu, přičemž nebyl ani první, ani poslední. Přišel pouze se svou vlastní vizí a pojetím populárního žánru, tak jak to dělali mnozí jiní režiséři.
V úterý 27. 2. od 20:00 na Prima MAX si můžete připomenout jeden z nejlepších filmů všech dob.