Jsme posedlí spokojeným zákazníkem

Bespoken, Michal Zmrzlý, pánské a dámské oděvy, rozhovor, magazín KULT* Brno
Móda

Spoluzakladatel a jednatel společnosti Bespoken Michal Zmrzlý se již šestým rokem věnuje šití pánských a dámských oděvů na míru. Razí přitom koncept stále populárnější slow fashion neboli pomalé módy. A jelikož se Bespokenu daří natolik, že jeho majitelé otevřeli svůj první kamenný obchod, nedalo nám to a položili jsme panu Zmrzlému pár otázek.

Co vás ke krejčovině vlastně přivedlo?

Bespoken jsme založili s dlouholetým kamarádem, protože nám v Česku chyběla jednoduchá platforma pro objednávání košil on-line. Chtěli jsme zjednodušit proces nákupu kvalitních košil na míru. Do projektu jsme přitom šli jako každodenní „uživatelé“ košil a začali jsme vlastně nabízet to, co sami nejraději nosíme. Postupně jsme rozšířili portfolio koncových zákazníků o firmy a začali s výrobou sportovních sak a obleků.

Čím je Bespoken unikátní?

Košile a formální oděvy jsou naše velké hobby. Od startu Bespokenu jsme vyzkoušeli mnoho výrobců látek a krejčích. Víme, jak se šije v Česku, Polsku, Portugalsku, ale i v Číně, Indii nebo Turecku. Díky tomu máme už poměrně bohaté know-how a umíme klientům poradit a vybrat pro ně to nejlepší. Nabízíme jen to, co sami nosíme (nebo co bychom nosili) a náš klientský servis je za hranicí běžných krejčovských konvencí. Jsme posedlí spokojeným zákazníkem. A naším cílem je prodávat oblečení, na jehož nošení se budete vysloveně těšit.

Bespoken, Michal Zmrzlý, pánské a dámské oděvy, rozhovor, magazín KULT* Brno

Co vás přimělo k otevření showroomu v Minské ulici?

Od začátku projektu Bespoken jsme si pohrávali s  myšlenkou vlastního kamenného obchodu. Rádi se s  našimi zákazníky setkáváme a  poznáváme je osobně. Web Bespoken.cz má svoji stálou klientelu, ale cítíme, že dospěl čas i na kamennou prodejnu, kde si zákazníci mohou látky prohlédnout a kde jim můžeme osobně poradit.

Takže se Bespokenu daří?

S  rozvojem Bespokenu jsme moc spokojení. A to navzdory pandemiím a krizím, které přiměly mnoho známých značek redukovat záběr, nebo dokonce opustit trh. Naší velkou výhodou byl on-line prodej. Od začátku jsme se shodli, že preferujeme postupný organický růst značky. Bespoken vznikl jako projekt dvou společníků bez investorů a bez externího financování. Díky tomu máme plně pod kontrolou postupný scaling produkce a můžeme se dostatečně věnovat získávání know-how ohledně produktů, než je nabídneme zákazníkům. Jednoduše nechceme nic uspěchat a nabízet něco, o čem nejsme stoprocentně přesvědčeni a co bychom si na sebe nevzali. No a růst firmy nám v posledním roce umožnil se posunout o krůček dál a otevřít kamennou prodejnu.

Vyvíjí se formální pánská móda v čase? Jaké jsou vlastně aktuální módní trendy?

V  posledních pěti letech vnímáme poměrně silný vývoj módních trendů. Covidové období přineslo znatelné uvolnění v požadavcích na formální oděvy. Předchozí tři roky se tak nesly v méně formálním duchu. To je ale přirozené. Máme za to, že móda nemá být vynucená. Má být přirozená a reagovat na náladu a dění ve společnosti. Jsme velcí fanoušci přístupu „nosím to, co se mi líbí a co mi dává smysl“ namísto „nosím to, co mi diktuje zvyk“. V  posledních měsících ale začínáme opět evidovat vyšší zájem o formální oblečení. Vnímáme, že zákazníci mají hlad po tom vypadat dobře. Zvyšuje se zejména poptávka po smart casual. Kravatu vídáme už jen zřídka. Vzorovanou košili se sportovním sakem a kapesníčkem naopak čím dal častěji.

Co je slow fashion a proč má smysl?

Označení „fast fashion“ se začalo používat v  průběhu devadesátých let, kdy masová výroba oděvů akcelerovala. Je tak nazývána velmi levná a lehce dostupná móda, která se vyrábí v obrovském množství, bez ohledu na životní prostředí nebo na pracovní podmínky zaměstnanců. Ročně je takto údajně vyprodukována více než miliarda kusů oblečení.

V poslední době však móda znatelně „zpomaluje“. Udržitelná pomalá móda (slow fashion) je skloňována v médiích stále častěji a zejména v poslední době se z ní stává žhavé téma. V jádru jde o uvědomělý a zodpovědný přístup k módě, který by se dal shrnout slovy „méně je více“. Nejvýraznější je přitom akcent na kvalitu výrobků a co nejmenší dopady na životní prostředí. Jednoduše upřednostnit kvalitu před kvantitou. Kupovat oblečení méně často, ale o to kvalitnější, u kterého známe původ a víme, že jeho výroba proběhla za etických podmínek. Kromě dobrého pocitu si ale se slow fashion módou kupujete i kvalitní kus oblečení, které vydrží dlouhé roky a mnoho desítek nošení. V průměru tedy utratíte za oblečení méně. Bespoken přitom stavíme pouze v  souladu s principy slow fashion. Vybíráme látky s minimální uhlíkovou stopou, oděvy jsou šity za férových podmínek (aktuálně v  Portugalsku a Turecku) a s maximálním důrazem na kvalitu a „trvanlivost“.

Bespoken, Michal Zmrzlý, pánské a dámské oděvy, rozhovor, magazín KULT* Brno

Bespoken s. r. o.

Adresa showroomu:
Minská 5, Brno 616 00
web: https://www.bespoken.cz/

Bespoken, Michal Zmrzlý, pánské a dámské oděvy, rozhovor, magazín KULT* Brno
Michal Zmrzlý

chtěl být jako dítě pilotem dopravního letadla a nosit uniformu. Po škole však namísto letadel řídil lidi v oblasti financí. Přesunul se do korporátní sféry a vedle toho založil agenturu dopravující dámy na nákupy levné módy do zahraničí. Postupně si uvědomil, že nechce podporovat nadměrnou spotřebu oblečení. I proto založil s kamarádem Ludvíkem v roce 2018 Bespoken.

Celoroční předplatné magazínu KULTINO* Brno

Roční předplatné

4x do roka do vaší poštovní a e-mailové schránky

Mohlo by vás zajímat

Rozhovor
Bydlení
Chystáte se na novou kuchyň, obývák nebo rovnou na celý nový domov...
Rozhovor
Byznys
Úspěšně podnikat zdaleka nemusejí jen lidé středního a vyššího věku...
Rozhovor
Bydlení
V době, kdy úrokové sazby začínají jít dolů, mnozí přemýšlejí, zda...
Rozhovor
Byznys
Brněnská společnost ValmaX Led Eco, jež se zabývá projektováním a...