Kdo se bojí tančit na šikmé ploše lží, pomluv a alkoholu?

Strhující herecké výkony čtyř aktérů, jejichž život se doslova odehrává na šikmé ploše!

Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Národní divadlo Brno, recenze, magazín KULT* Brno
Divadlo

Virginia Woolfová byla anglická spisovatelka, která se vecpala do názvu hry amerického dramatika Edwarda Albeeho z roku 1962, i když o ní děj vůbec není. Komorní drama Kdo se bojí Virginie Woolfové? pojednává o krutých hrách, nenaplnění citových potřeb a neschopnosti změny, tentokrát v podání činohry Národního divadla Brno.

Nikdo nedokáže ve dvě ráno odmítnout pozvání na večírek Marty a Jiřího. Mladá dvojice, která se právě přistěhovala do univerzitního městečka, neodolá a  podlehne touze utužit společenské kontakty. Co nejprve vypadá jako zábava plná alkoholu, se s postupující nocí zvrtne v balancování na šikmé ploše. Odhalují se hluboké šrámy na životech navenek šťastných manželských párů, kvůli stále vyostřenějším hrám, které postupně nejde rozeznat od reality.

Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Národní divadlo Brno, recenze, magazín KULT* Brno

Vypadá to, že režie Štěpána Pácla má těžkou úlohu – jak udržet divákovu pozornost, když se celý děj odehrává pouze v  pokoji Marty a  Jiřího. Scéna Antonína Šilara působí na první pohled hodně obyčejně s  pár kusy dobového nábytku, což se rázem promění, když začnou padat na zem první gramofonové desky. Podlaha se totiž postupně naklání až do úhlu téměř 90 stupňů. Rekvizity nekontrolovatelně kloužou dolů a pohyb herců na scéně se stává stále náročnějším. Martin Sláma a  Tereza Groszmannová navzdory ironii a  vzájemnému sarkastickému popichování udržují hororovou tajemnost. Postupně zahlazují nerovnosti mezi pravdami a fabulacemi. Zasypávají svou návštěvu – v podání Vojtěcha Blahuty a  Elišky Zbrankové – podivně zvrhlým škádlením, do kterého jsou vědomě i  nevědomě zatahováni. Jako by se v  cizím bytě stále hlouběji bořili do tekutého písku, pro nějž platí, že čím více sebou melou, tím obtížnější bude jejich únik.

Také čtěte
Mirandolína, Národní divadlo Brno, Reduta, recenze, divadlo,commedii dell´arte Carla Goldoniho, magazín KULT* Brno
Tereza Groszmannová krotí zlé muže v Redutě na Zelném trhu. Ne že by Národní divadlo Brno upravilo...

Unikátní postupné naklápění jeviště a živý doprovod kontrabasu Jana Galii zachytí divákovu pozornost pevně jako vzteklý pes. Činohra Národního divadla Brno na kost obnažuje bolístky vztahů a manželství, které se bojíme komukoli ukázat. Že zdánlivě pevná skořápka snadno praskne. Ven se vyvalí zatuchlá traumata zanechávající na duši tak hluboké šrámy, že i přes nejpevnější stehy mokvající rány opakovaně praskají.

Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Národní divadlo Brno, recenze, magazín KULT* Brno

Hodnocení: 70%

Kdo se bojí Virginie Woolfové?
Národní divadlo Brno
Psáno z představení 5. 10. 2023

Divadla

Malinovského nám. 1, Brno

Další představení v místě

Divadlo
Mahenovo divadlo
Divadlo
Mahenovo divadlo
Divadlo
Mahenovo divadlo
Divadlo
Mahenovo divadlo
Magazín KULTINO*. Máte předplaceno?

Máte předplaceno?

Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.

Mohlo by vás zajímat

Recenze
Knihy
Na co si musí čtenář Duše národa od Marka Prchala zvyknout především...
Recenze
Seriál
Adaptovat první díl z knižní trilogie Vzpomínka na Zemi od čínského...
Recenze
Knihy
Tato drobná knížka se sice tváří poměrně nenápadně, ovšem obsahem je...
Recenze
Knihy
Kniha JÁ SU JÁ (ŽIVOT PO ŽIVOTĚ) je už druhou publikací, která...