Laufey – A Matter of Time: Jazz od mladé muzikantky pro mladé posluchače
Jazz dnes nepatří mezi žánry, které by mladí lidé hromadně vyhledávali. Přesto se najdou hudebníci, kteří se přece jen pokusí mu vdechnout nového ducha tak, aby si k němu našli cestu i mladí posluchači. Mezi ně se bezpochyby řadí i islandsko-čínská zpěvačka Laufey, která 22. srpna tohoto roku vydala své třetí album s názvem A Matter of Time u společnosti Vingolf Recordings, a ukryla na něm i pár menších překvapení.
Poslední roky ukazují, že se retro v hudbě opět vrací do módy. Dva příklady za všechny: V roce 2021 vydala zpěvačka Lady Gaga album společně s jazzovou legendou Tony Bennettem a o Laně Del Rey, která už dlouho zpívá, jako by snad žila v Americe 50. let, ani nemluvě. K těmto jménům se svým osobitým způsobem přidává i šestadvacetiletá islandsko-čínská jazzová zpěvačka a muzikantka Laufey (celým jménem Laufey Lín Bing Jónsdóttir). U hudebníků tohoto věku by sice člověk asi moc neočekával, že se přikloní zrovna k jazzu, ale Laufey tento žánr neopustila ani na svém třetím albu A Matter of Time.
Toto album posluchače vtáhne do atmosféry hollywoodských hvězd, černobílých filmů a potemnělých kaváren. Často v písních uslyšíte povědomé hudební motivy, témata a prvky, které je ovšem činí poněkud předvídatelnými – zejména se to týká například instrumentálky Cuckoo Ballet – Interlude. Laufey však nehraje čistý jazz, ale zpestřuje ho vlivem soudobé populární hudby a moderními prvky. V tomto ohledu vyčnívá například závěrečný track, Sabotage, který obsahuje neočekávané disonance a gradující závěr opírající se o elektrické kytary. Společně s využitím islandštiny v písni Forget-Me-Not se tak jedná o jedno z překvapení alba, které jinak poklidně a příjemně plyne bez větších vzruchů.
Je škoda, že některé skladby jsou poměrně krátké, ale to je zřejmě nezbytné prokletí současné hudby. Některé z nich navíc působí prázdně, jako by plynuly do ztracena. A to se netýká pouze těch tracků, které mají stopáž pod tři minuty, případně končí fade-outem. Spíše jde o to, že jazz si prakticky říká o to, aby muzikanti naplno prozkoumali své dovednosti a kreativitu, vyjádřili naprosto vše, co jim dřímá v mysli a šli až na hranici svých schopností. Jako by písním na albu A Matter of Time k úplnosti ještě něco málo chybělo.
Zpěvu a hlasu Laufey však není co vytknout – v klidných skladbách velmi připomíná Billie Eilish, zejména pak v klidnějších pasážích a baladách, jakou je například Snow White. Některé z nich snadno mohly nahradit hit What Was I Made For ve filmu Barbie. Laufey nicméně disponuje větším rozsahem a silou hlasu, než je tomu v případě Billie Eilish, což jednoznačně dokazuje i na tomto albu. Zejména pak v momentech, kdy skladby gradují a tím i její zpěv.
Texty pojednávají o tématech, která jsou blízká snad všem zástupcům generace Z – vztahům k sobě i k ostatním. Trochu se v tomto směru nabízí srovnání s Taylor Swift, Laufey však Taylor Swift (při vší úctě k americké popové divě) navzdory věku a menšímu množství zkušeností již docela převyšuje. Ať už jde o kvalitu a barvu hlasu, zpěv, texty či hudbu jako takovou. Je pouze škoda, že je album po textové stránce poněkud jednotvárné.
Na albu A Matter of Time se snoubí jazzové retro s prvky současné hudby – staré s novým, dva zdánlivě neslučitelné protiklady, které ovšem v hudbě Laufey dávají perfektní smysl. K dokonalosti mu sice ještě něco málo schází, ale i tak ho lze označit za skvělý příklad toho, jak může znít jazz pro mladé posluchače, když se toho chopí mladý schopný muzikant.
Hodnocení: 75 %
Laufey: A Matter of Time
Vydavatelství: Vingolf Recordings
Rok vydání: 2025