Díky covidu se lépe chápeme

Rozhovor s ředitelkou TIC Brno
Jana Janulíková, ředitelka TIC Brno, strategický marketing a branding. Magazín KULT* Brno
Byznys
Jsem přesvědčená, že město, které milují jeho obyvatelé, se stane časem neodolatelné i pro návštěvníky.

Už je tomu sedm let, co pozici ředitelky TIC BRNO zastává Jana Janulíková. Vzhledem k zastřešujícímu tématu tohoto čísla KULTu jsme se jí nemohli nezeptat, jaké změny přinesla covidová pandemie do fungování brněnské kultury. Následující rozhovor se však netočí pouze kolem toho, co bylo.

V jakém stavu je brněnská kultura po covidové pandemii?

Brno je kulturní metropole, kde je v těchto složitých dobách na čem stavět. Máme tu silné a stabilní projekty, které můžeme rozvíjet a budovat. Brno obstálo i v minulých dvou letních sezonách, kdy se většina velkých měst potýkala s drastickým úbytkem návštěvníků. Lidé z  Brna a regionu nám oplatili to, že na ně dlouhodobě myslíme. Že neotročíme jen turistům, ale nabídku akcí a projektů koncipujeme zejména pro nás, co tu žijeme nebo pracujeme. Jsem přesvědčená, že město, které milují jeho obyvatelé, se stane časem neodolatelné i pro návštěvníky. Tento názor dnes vyslovují kapacity v oblasti cestovního ruchu, do popředí se konečně dostává fenomén „localhoodu“. Prezentujete se hostům takoví, jací jste. Co může být víc než poznat specifika místa, kam jste přijeli trávit čas a objevovat! Pojem udržitelnosti, který se dnes skloňuje ve všech oborech, vysvětlím úplně jednoduše. Turismus je pro město hodnotou pouze do momentu, kdy mu jeho přínosy pomáhají se rozvíjet a vzkvétat. Vzpomeňme na to, co tlaky na výkon turistické návštěvnosti přinesly Praze nebo Českému Krumlovu. V  zahraničí bychom našli negativních příkladů celou řadu. Brno je na tom dobře a dokáže se s dopady pandemie i dalších aktuálních událostí vyrovnávat.

Od roku 2015 jste ředitelkou Turistického informačního centra Brno. Bylo obtížné tuto organizaci pozvednout a uvést do života hodně nových projektů?

A víte, že už si vybavím jenom ty hezké okamžiky? Nechci kritizovat, co bylo. Pro mě je důležité, že když se podívám za sebe na těch předcházejících sedm let, vidím skvělou práci mého týmu a jsem na ni hrdá. Dnes už se neveršuje TIC NIC, ale spíš TIC VÍC (smích). TIC BRNO je nyní úplně jinou institucí, než do které jsem nastoupila. Stalo se významnou městskou agenturou, od níž se jiná města učí, jak realizovat složité a rozsáhlé projekty a jež nastavuje trendy v destinačním marketingu. Festivaly jako Brněnské Vánoce, projekty typu Gourmet Brno nebo měsíčník KAM v  Brně jsou nejen v  republikovém měřítku na špici. Dostáváme pravidelně ocenění od odborníků a také skvělou zpětnou vazbu od návštěvníků města. Vrátím se ale k  vaší otázce, jestli to bylo obtížné. V  podstatě téměř celý první rok, kdy jsem v TIC BRNO byla, jsme řešili vnitřní transformaci, tvořili nové týmy, budovali renomé organizace. Vsadili jsme na autentický přístup k marketingu města, sem tam jsme se dostali až na – podle některých možná za – nu (mám na mysli sérii Autentických průvodců), ale našli jsme si svůj styl, který předznamenal trendy několik let před tím, než se začaly prosazovat globálně. Ale pořád se díváme dopředu a nebojíme se zkoušet nové věci. Brno je skvělé město, baví nás a chceme, aby bavilo i vás!

Jana Janulíková, ředitelka TIC Brno, strategický marketing a branding. Magazín KULT* Brno

Čemu bude muset TIC BRNO a brněnská kultura obecně v nejbližší době čelit?

V těchto dnech máme v plném proudu přípravy letní sezony. Moc bych si přála, abychom mohli zrealizovat celý fantastický program, který máme pro letošek připravený. Poslední dva zběsilé roky byly pro pořadatele nekonečnou sérií plánování, změn a rušení. Lidé změnili své zvyklosti při konzumaci kultury a volnočasových nabídek, sledujeme také poměrně významné změny v cestovatelském chování. A my na to musíme umět reagovat. Dnes je nemyslitelné a nesmyslné dlouhodobě plánovat, musíme nabízet to, po čem je poptávka právě teď. Konkrétně turismus jako takový se ocitl ve zcela novém paradigmatu a vypadá to, že nezůstane kámen na kameni. Zároveň musíme za pochodu vyhodnocovat aktuální data a sledovat nové trendy, abychom na ně uměli efektivně reagovat. Covid nás paradoxně posunul v krizovém řízení. Více než kdy dříve spolu mluvíme, nejen kulturní producenti, ale také kreativci, provozovatelé památek, gastronomická scéna nebo municipalita. Umíme se lépe pochopit a vyjít si vstříc. A tak se snad můžeme těšit na synergie jako Brno!

Co nejraději děláte ve svém volném čase?

Uklidím, uvařím jako správná hospodyňka a hned potom vezmu rodinu a kamarády a jdeme si užívat kulturu a cestování. Mám ohromné štěstí, že to, co mě živí, mě i moc baví.

Jana Janulíková, ředitelka TIC Brno, strategický marketing a branding. Magazín KULT* Brno

TIC BRNO, příspěvková organizace
Radnická 365/2
602 00 Brno
Více info

Jana Janulíková, ředitelka TIC Brno, strategický marketing a branding. Magazín KULT* Brno
Jana Janulíková

Ředitelka TIC BRNO od 1. 4. 2015. Vystudovala Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži v oboru Varhany, dále hudební vědu, filmovou vědu a teorii audiovizuálních médií na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a marketingové a sociální komunikace na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Věnuje se zejména strategickému marketingu a brandingu v kultuře a cestovním ruchu. Mimo jiné působí také jako nezávislá kulturní producentka a konzultantka. Je iniciátorkou, realizátorkou a podporovatelkou řady kulturních aktivit ve veřejném prostoru města Brna.

Celoroční předplatné magazínu KULTINO* Brno

Roční předplatné

4x do roka do vaší poštovní a e-mailové schránky

Mohlo by vás zajímat

Rozhovor
Sport
Přesně před šedesáti lety se stal naším druhým vítězem cyklistického...
Rozhovor
Hudba
Svými písněmi glosuje aktuální dění a chytlavými texty baví lidi na...
Top
Rozhovor
Festival
KoresponDance představuje mezinárodní festival spojující hned několik...
Rozhovor
Film
Představovat původní televizní Zlatovlásku z roku 1973 českým divákům...