Článek

Kam se poděly kapely?

Kam se poděly kapely?Hudba, music, hudební průmysl, magazín KULTINO*Brno
Hudba

Možná jste si toho také všimli: v posledních letech je čím dál tím méně slyšet o nových úspěšných kapelách a ty staré se postupně rozpadají nebo jednoduše končí s koncertováním a nahráváním nových desek. Pro někoho představuje současná doba soumrak kapel, jiní s těmito názory nesouhlasí. Jak se tedy věci mají? A existuje na tuto otázku vůbec jednoduchá odpověď?

Kapely = ohrožený druh

 Pokud máte alespoň trochu zájem o hudební dění, můžete se v  poslední době setkat s  tvrzením, že si světla reflektorů čím dál tím více uzurpují sóloví umělci. Mezi prvními lidmi, kteří si této změny začali všímat, byl například britský spisovatel a moderátor Richard Osman. Ten v  podcastu The Rest Is EntertainmentMarinou Hyde vyjádřil znepokojení nad tím, že se v britských hitparádách přibližně od roku 2020 objevují kapely méně a méně. To si ověřil svým vlastním průzkumem i americký producent a  muzikant Rick Beato, který zjistil, že v  žebříčku umělců s  největším množstvím posluchačů jsou ze čtyř set hudebníků pouze tři kapely, které vznikly v  posledních deseti letech. Těmi jsou Grupo Frontera, Richy Mitch & The Coal Miners a italští Måneskin. To, jak je na tom Česká republika, si můžeme v tuto chvíli jenom domýšlet, ale při pohledu na žebříčky Spotify je patrné, že i zde kapely postupně ustupují.

Kam se poděly kapely?Hudba, music, hudební průmysl, magazín KULTINO*Brno
Německá kapela Electric Callboy

Je lepší být v „partě“ nebo jít sám? 

Pokud jde o  příčiny tohoto „vymírání“, Rick Beato přišel s  několika teoriemi. Jednak samozřejmě není tak jednoduché fungovat ve skupině lidí, kteří mají různé povahy či postoje, stráví mnoho času na turné nebo ve studiu a poměrně snadno se tak mohou jednoho dne rozhádat a  nakonec rozpadnout. To pochopitelně neláká každého. Ještě výraznější překážkou mohou ovšem být – asi ne příliš překvapivě – finance. Ať už jde o peníze, které je potřeba do kapely investovat v samotném začátku její kariéry, o zajištění nástrojů nebo ubytování během turné. Nakonec je možným problémem i  množství členů, které je v dnešní době poměrně jednoduché nahradit novými technologiemi, díky nimž navíc může zahájit hudební kariéru z pohodlí domova kdekdo. A aby toho nebylo málo, pro hudební vydavatelství je podstatně jednodušší prosadit si své, pokud mají kontrolu nad repertoárem jednoho sólisty, než čelit celé kapele. Sólové hudebníky je údajně jednodušší „prodat“, čemuž opět napomáhají digitální technologie. Nakonec pak postačí pouze samotný zpěvák. A  kdo ví, co v  budoucnosti může ještě všechno změnit AI.

Není všem dnům konec 

Ne každý ale věci vidí tak černě. Například britský hudební žurnalista Tom Phelan se domnívá, že není správné hodnotit životnost kapel jen na základě úspěchů v hudebních žebříčcích. A  něco na tom bude. Mezi novějšími kapelami, které mají přinejmenším v  rámci svých žánrů velký úspěch u  posluchačů, najdete například německé Electric Callboy, britské Sleep Token či americké Bad Omens. Pravdou sice zůstává, že nových kapel se do popředí v posledních letech tolik nedostává, ale to ještě neznamená jejich naprostý soumrak

Kam se poděly kapely?Hudba, music, hudební průmysl, magazín KULTINO*Brno
Americká kapela Bad Omens